Comunicare sprijin
Cugetari,  Uncategorized

„Neesențialii” din comunicare, la capătul unui an de contribuții…esențiale

Anul scurs între aprilie 2020 și aprilie 2021 a fost ca un joc bazat pe realitatea virtuală. Un rollercoaster emoțional prin care am trecut țintuiți pe canapea. Se pune din plin la socoteală și totuși nu există.

Așa golașă cum a fost la capitolul acțiune, cred că perioada asta ne-a determinat să ne punem pe noi înșine sub lupă, mai mult ca niciodată. Ceea ce nu-i o treabă chiar ușoară în vremuri tulburi, când propria minte devine o alee întunecată, pe care poate că ai prefera să nu pășești. 

Nici nu-i de mirare că panica generală prin care am trecut ne-a cam frânt aripile unora dintre noi, care încă (se) reclădesc din ruine. Am văzut și eu și tu, probabil, cum oameni aparent de neatins au cedat sub presiune. Sau cum familii, ba chiar comunități întregi, s-au clătinat sub undele de șoc care au urmat.

Mai e, totuși, multă frumusețe-n lume. Look for the helpers

Sigur, o situație de criză poate să zdruncine și să dezbine chiar și cele mai puternice legături. Și atunci nici nu mă mai miră discuțiile halucinante (și infinite) dintre oameni complet străini care încă își petrec ore întregi „urlând” unii la alții, prin magia online-ului. Trebuie să recunosc că mă surprinde, în schimb, nivelul de creativitate al românului conspiraționist, deși nici cu imaginarul colectiv de pe restul Globului nu mi-e rușine.

Dar, daaar, nu doar o dată și nu doar acum, o situație de criză are și darul de a-i face pe unii oameni să strângă rândurile. Să găsească resorturi psihice sau fizice și soluții creative pe care poate că nici nu știau că le au. Eu pe asta am ales să mă concentrez în anul care a trecut, când vorba mamei lui Mr. Rogers mi-a răsunat constant în minte:

When I was a boy and I would see scary things in the news, my mother would say to me: ”Look for the helpers. You will always find people who are helping.”

Uneori, și salvatorii au nevoie de sprijin

Importanța covârșitoare pe care au avut-o și o au cei din prima linie în tot demersul ăsta e incontestabilă. Oricât ne-ar plăcea, la nivel de societate, să punem oamenii pe un piedestal, doar ca să-i doborâm cu pietre mai apoi… Îmi împart casa și viața cu un medic pentru care anul ăsta a venit cu situații și cazuri limită care ar da oricui fiori pe șira spinării. Și știu că uneori nu poți să faci pe Dumnezeu și să insufli viață acolo unde nu mai e, oricât de înverșunat ai fi. 

Însă, nu o dată mi-a crescut inima de bucurie văzând că industria în care aleg să activez, cu bune și cu rele – cea a marketingului și a comunicării – s-a mobilizat și ea. Chiar și așa neimportanți, conform studiului care plasa artiștii și oamenii din online la coada clasamentului meseriilor esențiale, colegii mei de breaslă s-au responsabilizat. Și-au organizat propriile echipe de sprijin și s-au adaptat din mers. Pentru că și echipele de intervenție din prima linie au nevoie de ajutor, într-un sistem profund nedrept și imperfect. 

Nu puțini profesioniști în PR, social media sau digital marketing și-au folosit potențialul de a convinge și de a strânge oameni în jurul lor pentru a susține demersurile medicilor. Pe lângă asta, au pus umărul pentru a susține antreprenorii, precum și interesele anumitor categorii sociale lovite din plin de pandemie. Și ar fi păcat ca după un astfel de heirup să nu facem un bilanț, înainte de a ne scălda în lumina proverbială de la capătul tunelului.

Ce se poate face cu puțină comunicare online și mult drag de oameni? Destule

Acestea sunt exemplele cu care am rămas eu în minte, dar cu siguranță nu le știu pe toate. Așadar, lista suportă completări.

  • Printre primele organizații care s-au mobilizat atunci când realitatea ne-a lovit s-a aflat și Geeks for Democracy. În toiul crizei, voluntarii asociației au livrat persoanelor în vârstă sau nedeplasabile pachete cu alimente de bază. În plus, asociația a dezvoltat o platformă online pentru eficientizarea activității de call-center a DSP-urilor din întreaga țară. Apoi, timp de 4 luni a gestionat 300 de voluntari, care au răspuns neobosiți întrebărilor primite prin call-center.
  • Partea mea favorită, însă? În parteneriat cu Clubul Câinilor Utilitari, cei de la Geeks for Democracy au organizat un program de plimbări zilnice pentru cățeii ai căror stăpâni au fost nevoiți să stea în carantină. Ne-ar fi prins atât de bine un astfel de sprijin atunci când am trecut prin asta și nu știam la cine să pașaportăm mai repede cățeii din dotare…
  • Managerii marilor festivaluri din Cluj – de la TIFF la Jazz in The Park, Electric Castle, StreetFood Festival sau UNTOLD – și-au unit forțele și au pus la punct platforma Un Singur Cluj. Prin comunicare deschisă și un dram de promovare bine plasată, aceasta centralizează nevoile instituțiilor medicale și încurajează populația generală și companiile să facă donații directe. Apoi, donațiile sunt direcționate acolo unde este nevoie, în timp real. E suficient să arunci o singură privire pe site ca să îți dai seama cât de transparent e totul și cât de mult a contribuit efortul ăsta comun, din sectorul privat și profi, la binele sistemului de stat. 
  • Anca Ungureanu, cofondatoarea Beans & Dots și specialist în marketing, a pornit rapid mișcarea #susținemafacerilemici. Aceasta presupunea punerea în vânzare a unor vouchere pentru diverse produse sau servicii, care să fie utilizate după revenirea la ritmul de zi cu zi. Ideea a devenit rapid virală, ajungând la peste 200.000 de mii de oameni care au ținut ca brandurile pe care le îndrăgesc să se mențină pe linia de plutire.
  • Tot cu gândul la antreprenori, 90 de agenții de publicitate, digital marketing și PR au făcut front comun în cadrul proiectului de consultanță Marketing for Good, derulat de Evensys și Andra Iacob de la Doza de Comunicare. Prin strategiile și orele de lucru oferite pro bono de către agenții, micile afaceri aflate la ananghie au fost ajutate să se mute sau să se reinventeze în mediul online.
  • Tot în cadrul Marketing for Good, doritorii au avut posibilitatea de a obține sfaturi punctuale, prin consultanță telefonică, de la unii dintre cei mai căutați specialiști în business și marketing din România. Printre profesioniștii care și-au donat timpul și au împărtășit din expertiza lor s-au aflat Tudor Galos, Roxana Lupu, Cristian China Birta, Cristian Florea, Adelina Oprea sau Ionuț Radu Munteanu. Nu știu cât de des mai apare o astfel de oportunitate, for free…
  • În plus, și în afara proiectului, o sumedenie de specialiști au donat ore întregi de lucru sau cursuri gratuite în folosul celor care au avut nevoie de o minte limpede și ascuțită într-ale online-ului. Nu puțini au fost cei care și-au pierdut jobul, angajații sau investițiile de o viață și au avut nevoie de o perspectivă obiectivă și puțin ghidaj. Primul pe care l-am văzut oferind un astfel de ajutor în contextul pandemiei a fost Cismaru, urmat de mulți alții, care au facut din voluntariatul de acest fel o parte a programului lor zilnic.
  • Nu doar festivalurile și agențiile au strâns rândurile, ci și freelancerii. NO.MAD KindMarket este o platformă de schimb de servicii adresată freelancerilor și antreprenorilor locali. E încă o dovadă că în vremuri de criză ne întoarcem mereu la esență. Nu degeaba trocul, ca metodă de întrajutorare, a fost una dintre cele mai importante tendințe ale anului 2020, conform publicației The New Yorker. De la vecini care au ales să schimbe între ei un kg de făină pe 3 ouă, pentru a evita să mai meargă într-un magazin aglomerat, la astfel de servicii oferite în sistem de barter, trocul e un win-win. Asta se vede clar și în comunitatea online NO.MAD Talks care a crescut susținut în ultimul an.
  • O altă comunitate deosebit de activă în ultimul an și realmente benefică pentru acest sector este Viața de Freelancer România. De bine, de rău, mulți cunoscuți de-ai mei s-au îndreptat spre freelancing în ultimul an, fie ca ocupație principală, fie pentru un venit suplimentar, dacă tot lucrau de acasă. Dacă e și cazul tău, pe acest grup găsești mai toate informațiile de care ai putea avea nevoie, de la tipuri de contracte la procese de lucru. Dacă nu le găsești, poți oricând să întrebi și sigur vei primi câteva idei salvatoare.
  • Pe lângă toate acestea, se adaugă efortul constant pe care oamenii de comunicare l-au făcut pentru a transmite informații reale, când fenomenul fake news făcea ravagii. Nu cred că poți să te numești formator de opinie dacă nu-ți folosești platforma publică în folosul unei cauze mai importante decât propria imagine. Atunci când oamenii nu mai știu în cine și ce să creadă, comunicarea aia bună și directă poate să răzbată și peste zgomotul de fundal dat de senzațional.
  • Orlando Nicoară – antreprenor și co-fondator al WeLoveDigital.ro – a pornit Cronica Știrilor Pozitive încă de la începutul stării de urgență. Rubrica s-a concentrat pe subiectul pandemiei, dar din perspectiva acțiunilor umanitare și a micilor victorii în lupta cu acest virus. Mie și miilor de cititori constanți ne-a mai descrețit fruntea într-o perioadă în care eram sufocați de informații negative. Timpul a trecut, însă cronica zilnică se menține și merită citită, dacă vrei să-ți păstrezi încrederea în viitor și în umanitate.
  • Tot aici, ar merita să menționez și newsletterul Concentrat, realizat de echipa Decât o Revistă și trimis zilnic în inbox-ul a peste 10.000 de abonați. În utimul an, a devenit buletinul meu informativ preferat, mai ales de când evit televizorul like the plague și încerc să mă țin cât mai departe de Facebook. Oferă combinația potrivită de informații pertinente și o doză sănătoasă de storytelling, care mă unge pe suflet. Se parcurge în maxim 15 minute, la cafeaua de dimi și nici că-mi trebuie mai mult.

Deși m-am oprit cu lista aici, știu că am omis multe inițiative minunate. Dacă ai sugestii sau recomandări de proiecte similare, care poate că se desfășoară în continuare, lasă-mi un comentariu, te rog.  

__________

Imagini: 1) Cover - Photo by Neil Thomas on Unsplash; 2) Articol - Photo by Anna Tarazevich from Pexels

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *